achtergrondafbeelding
BMW Motorrad Concept R18

Big Boxer BMW R 18: de feiten!

Is dit de krachtigste boxer ooit van BMW?

29 nov 2019, 17:42  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Is de BMW R 18 klaar voor productie? Het lijkt erop nu alle technische ins en outs bekend zijn gemaakt. Het is elk geval de krachtigste BMW boxermotor ooit en dan vooral met zijn maximale trekkracht van 158 Nm.

De BMW R 18 ‘Big Boxer’ is een custombike pur sang. Een nieuwkomer in het genre waar Harley Davidson vanouds de scepter zwaait. De creatie van BMW is beslist een nieuwe kaper op de kust, net zoals overigens de Triumph Rocket 3. Het uiterlijk van de BMW R 18 knipoogt echter nog sterker naar het klassieke motorverleden. BMW heeft zich voor het design laten inspireren door de R 51/2. De R 18 heeft daarentegen een meer dan drie keer zo grote cilinderinhoud van 1.802 cc, levert 91 pk en een zeker vier keer zo hoog koppel van 158 Nm. Nooit eerder leverde een boxerblok van dit merk zoveel trekkracht!

Lees ook: Dit betaal je voor de Triumph Rocket 3 R en 3 GT

BMW Concept R 18

Ode aan klassieke boxers

Het blok van de R 18 is een ode aan dat van de klassieke boxers. Kijk maar eens naar het uiterlijk en de bouwwijze met van elkaar gescheiden motorcarter en versnellingsbak. Of de boven de cilinders geplaatste behuizing voor de stoterstangen, die de kleppen bedienen. Door een boring van 107,1 mm en een slag van 100 mm komt hij aan 1.802 cc. Het maximum vermogen van 67 kW (91 pk) levert hij bij een lage 4.750 toeren en tussen 2.000 en 4.000 toeren levert hij altijd meer dan 150 Nm aan koppel. Souplesse en kracht van onderuit gegarandeerd.

Koele boxerkoppen

Lucht-/oliekoeling zorgt ervoor dat de fraaie boxerkoppen met chromen kleppendeksels het hoofd koel houden. De krukas is van een extra centraal lager voorzien om torsie door de kloeke zuigers en drijfstangen te voorkomen. Vier kleppen per cilinder zorgen voor een gezonde ademhaling en verbranding van de brandstof, zodat deze klassiek ogende motorfiets aan de hedendaagse emissie-eisen voldoet. En het is gunstig voor het verbruik. BMW meldt een gemiddelde van 5,6 l/100 km.

Achteruitrijhulp, jazeker!

De enkele droge plaatkoppeling kennen we van de vroegere boxers, maar die hadden geen zesbak zoals de BMW R 18 die wel heeft. En die hadden ook geen anti-hopping constructie op de koppeling om een glijdend achterwiel te voorkomen bij terugschakelen. Een elektrisch aangedreven achteruitrijhulp is een optie, zoals BMW die ook heeft voor de dikke zescilinders van de K 1600-serie. Oh ja, uiteraard heeft de Big Boxer cardanaandrijving, zoals alle boxers van dit merk die hebben sinds in 1923 de eerste van de band rolde. Bij de R 18 draait de cardanas in de vrije lucht zonder behuizing, net zoals vroeger.

Wanneer komt hij?

De R 18 schitterde als concept op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este in mei 2019. Enkele maanden later is de Concept R 18/2 getoond. Een datum voor marktintroductie wordt niet genoemd, maar die kan niet ver meer weg zijn. Uit alles blijkt dat deze geweldenaar rijp is voor productie.

Share Tweet Share Share E-Mail