Bad-ass Honda: dit is de nieuwe Honda CMX1100 Rebel
Grote broer van CMX500 Rebel met techniek van CRF1100L Africa Twin
De Honda CMX500 Rebel krijgt er een uit de kluiten gewassen soortgenoot bij in de vorm van deze Honda CMX1100 Rebel, uitgerust met een 1.084 cc parallel twin.
Van klein naar groot
In 2019 was de Honda CMX500 Rebel de derde bestverkochte custom style motorfiets in Europa. In 2021 treedt een nieuwe motor in de voetsporen: de CMX1100 Rebel. Ontworpen voor rijders die op zoek zijn naar de volgende stap, of zij die de overstap willen maken naar een heel ander segment.
CRF1100L Africa Twin
Het motorblok van de Rebel 1100 is een 1.084 cc SOHC tweecilinder met 8 kleppen gebaseerd op die van de CRF1100L Africa Twin, maar dan aangepast op enkele belangrijke vlakken zodat het helemaal aansluit bij diens nieuwe taak als cruiser-aandrijving. Sterke prestaties zijn gegarandeerd dankzij het piekvermogen van 64 kW (86pk) bij 7.000 tpm en maximaal koppel van 98 Nm bij 4.750 tpm, wat goede cijfers zijn voor dit marktsegment. Dankzij een toenemende inertie via de 32% grotere vliegwielmassa is de respons in lage toeren erg sterk en karakteristiek.
270 graden
De 270° gefaseerde krukas en het onregelmatige ontstekingsinterval nam dit blok over van de Africa Twin, maar verder werd het uitlaatsysteem, de kleptiming en -verplaatsing aangepast voor een sterkere puls.
Throttle By Wire
Het motorblok beschikt over Throttle By Wire (TBW), en het PGM-FI-injectiesysteem voedt het gasklephuis via de 7 l-airbox. De uitlaat is afgesteld om een diepe geluidsgolf te laten galmen doorheen de 5,3 l ovaalvormige dempers bij minder dan 4.000 toeren en schakelt over naar een krachtigere, hoge toon naarmate het toerental klimt.
De nodige elektronica
Met het Honda Selectable Torque Control, Wheelie Control, Cruise Control en drie rijmodi bestuurd door het Throttle By Wire-systeem is de grote Rebel voorzien van de nodige elektronica. Andere kenmerken zijn een 43 mm cartridge-style voorvork, ‘piggyback’ schokdemper achteraan en de radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw vooraan. Alle verlichting is LED, het LCD-display is negatief en een Dual Clutch Transmission (DCT) is optioneel.
Rijmodi uitgelicht
- STANDARD is de gebalanceerde modus waarbij vermogen, motorrem, wheeliecontrole en HSTC evenwichtig zijn afgesteld voor een relaxte rit bij lage toeren, maar waarbij ook het volle potentieel van de Rebel vrijgelaten wordt naarmate het toerental en het tempo stijgt.
- SPORT geeft je een agressiever motorkarakter met meer vermogen en remkracht, met lage wheeliecontrole en weinig HSTC voor maximale prestaties.
- RAIN levert minder vermogen af en minder felle remkracht, met veel wheelie controle en HSTC, voor een relaxte rit en extra geruststelling op natte oppervlakken.
- USER geeft je de mogelijkheid om de parameters aan te passen en zelf de ideale combinatie voorop te stellen. Eens ingesteld blijft de USER-setting in het geheugen, dus het is niet nodig om de instellingen bij elke rit telkens opnieuw in te stellen.
Kleuren
De 2021 Rebel 1100 zal in volgende kleurstellingen beschikbaar zijn: Bordeaux Red Metallic en Gunmetal Black Metallic.
Technische gegevens Honda CMX1100 Rebel 2021
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde SOHC parallel tweecilinder, acht kleppen met 270° krukas en Uni-cam, EURO5-compatibel |
Inhoud | 1.048 cc |
Boring x Slag | 92 x 81,5 mm |
Compressie verhouding | 10,1:1 |
Max. Vermogen | 64 kW (86 pk) @ 7.000 tpm |
Max. Koppel | 98 Nm @ 4.750 tpm |
Olie capaciteit | 4,8/4,3 liter (5,2/4,7 DCT) |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI |
Tankinhoud | 13,6 liter |
Verbruik | MT: 4,9 l/100 km (20,4 km/l)
DCT: 5,3 l/100 km (18,9 km/l) |
CO2-uitstoot | MT: 114 g/km
DCT: 123 g/13 |
ELECTRONICA | |
Starter | Elektrisch |
Accu | 12V – 11,2 AH |
ACG Output | 0,419 kW |
AANDRIJVING | |
Koppeling | DCT: Natte hydraulische dubbele meerplaatskoppeling MT: Natte dubbele meerplaatskoppeling |
Transmissie | 6 versnellingen (MT of DCT) |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen frame |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | MT: 2.240 mm x 853 mm x 1.115 mm
DCT: 2.240 mm x 834 mm x 1.115 mm |
Wielbasis | 1.520 mm |
Balhoofdhoek / vorkhoek | 28 ⁰ / 30° |
Naloop | 110 mm |
Zadelhoogte | 700 mm |
Grondspeling | 120 mm |
Rijklaargewicht | MT: 223 kg
DCT: 233 kg |
VERING | |
Type voor | Instelbare voorspanning 43 mm cartridge style |
Type achter | Instelbare voorspanning dubbele piggyback achterschokdemper |
WIELEN | |
Voorband | 130 / 70-B18 M/C |
Achterband | 180 / 65B16 M/C |
Velgmaat voor | MT3.50 |
Velgmaat achter | MT5.00 |
Velgen voor | Meerspaaks gegoten aluminium |
Velgen achter | Meerspaaks gegoten aluminium |
REMMEN | |
Remsysteem | 2-kanaals ABS |
Type voor | Radiaal gemonteerde monoblock vierzuigerklauw, 330 mm enkelvoudige remschijf |
Type achter | 256 mm enkele remschijf met enkele zuigerklauw |
ELEKTRONICA | |
Instrumenten | 120 mm negatief LCD-instrumentendisplay, USB Type C-oplaadpoort |
Beveiliging | HISS |
Koplamp en achterlicht | LED |