Alle nieuwe motoren in 2024 op een rij
Naked en allroad onverminderd populair
In 2024 verschijnen tientallen nieuwe motorfietsen in de showrooms. Veel merken pakken uit met volledig nieuwe modellen en opvolgers van bestaande motorfietsen. Een overzicht van de belangrijkste nieuwkomers.
Hieronder een overzicht van de meeste interessante en spraakmakende nieuwe motorfietsen in 2024. Smaak is persoonlijk maar dit jaar brengt serieus een serie erg leuke machines, waarvan enkele ook met de prijsstelling aantrekkelijk zijn.
Aprilia RS 457
Een feestbeest voor wie een lichte, sportieve motorfiets zoekt. De Aprilia RS 457 levert uit een tweecilinder staande twin 35 kW (48 pk). De automatische nokkenasverstelling zorgt voor veel trekkracht, ook onderin bij lage toeren. En dat met een gewicht van slechts 159 kg. Kortom, een zeer speelse en wendbare motor, met led-verlichting en een bijdetijdse cockpit met een 5-inch kleurendisplay. De RS 457 verschijnt in 2024, alleen weten we nog niet precies wanneer. Meer op www.aprilia.nl.
BMW R 12 en R 12 nineT
De BMW R 1300 GS is de klapper van 2023. De BMW R 12 en R 12 nineT zijn voor 2024 echter niet te versmaden roadsters, waarin het al meer dan tien jaar gebruikte lucht-oliegekoelde boxerblok voor de aandrijving zorgt. Het uiterlijk is puur en gelardeerd met details die je aan klassieke BMW boxers doen denken. De 1.170 cc boxer levert in de R 12 nineT 109 pk en in de R12 95 pk. De prijzen zijn respectievelijk: vanaf 20.990 euro (nineT) en 16.990 euro.
Ducati Hypermotard 698 Mono
Een eencilinder motorblok van met 77,5 pk bij maar liefst 9.750 t.p.m uit een cilinderinhoud van 659cc, dat zijn de ingrediënten van de nieuwe Ducati Hypermotard 698 Mono. Die dik 77 pk is te veel als je een A2-motorrijbewijs hebt, maar je kunt de Hypermotard 698 ook kopen in een tot 35 kW geknepen versie voor A2. De Hypermotard weegt slechts 151 kg dankzij het gebruik van veel aluminium componenten. Prijs: vanaf 14.690 euro. Meer op www.ducati.nl.
Ducati Multistrada V4 RS
Is dit de uitdager van de BMW R 1300 GS in 2024? De meest krachtige Ducati Multistrada ooit met een V4-blok van 1.103cc, dat ook wordt gebruikt in de MotoGP-racer van Ducati. In de Multistrada levert dat minder vermogen, maar 180 pk is voor een allroad nog altijd heel veel bij een motorgewicht van 225 kg. Het frame is gemaakt van titanium en verder biedt de machine alle mogelijke elektronische systemen die je tijdens het rijden assisteren en ook bijdragen aan de veiligheid. Dat alles heeft een prijskaartje: vanaf 43.990 euro. Toch wel 20 mille meer dan een basis R 1300 GS, dus die heeft niets te duchten.
Ducati Multistrada V4 S Grand Tour
Met ingang van januari 2024 kun je de Ducati Multistrada V4 S Grand Tour in de showroom verwachten. Dit is een sterk op toerrijden gerichte allroad met hetzelfde 170 pk sterke V4-blok van de Granturismo-versie. Met luxe voorzieningen, zoals een verwarmbaar zadel en handvatten, bandenspanningscontrole, quick shifter en sleutelloos starten. Prijs: vanaf 31.790 euro. Meer informatie op www.ducati.nl.
Honda CB1000 Hornet
De Honda CB100 Hornet is een naked bike, de jongste aanwinst voor de Hornet-reeks die verder bestaat uit de ook vrij nieuwe CB500 Hornet en de al langer gevoerde CB750 Hornet. De 1000-versie is de meest agressieve van het stel, die flink kan steken met zijn power van 150 pk en meer dan 100 Nm aan koppel. In de loop van 2024 komt deze krachtige Hornet op de markt. Volg het op www.honda.nl.
Honda NX500
Voor bezitters van het motorrijbewijs A2 is dit een interessante motor en ook heel betaalbaar. De Honda NX500 oogt als een volwassen allroad, met bijvoorbeeld dubbele remschijven voor en een goed beschermende hoge kuipruit. De tweecilinder levert 48 pk en is volgens Honda behoorlijk zuinig met een gemiddeld verbruik van 3,6 l/100 km. Een Showa-voorvork met vorkpoten van 41 mm belooft prima controle en stabiliteit. En je hebt assistentie van tractiecontrole, mocht je een keer stevig het gas opendraaien op een ondergrond met gravel. Prijs: vanaf 8.849 euro.
Kawasaki Z500 SE en Ninja 500
Dit zijn de opvolgers van de Kawasaki Z400 en Ninja 400 (met kuip). De 500-versies hebben een tweecilinder van 451cc met 45 pk. De zithoogte is bijna nog even laag als die van de 400-varianten: 785 mm. De Z500 SE is er vanaf 7.199 euro, de Ninja 500 vanaf 7.949 euro. Meer op www.kawasaki.nl.
Kawasaki Eliminator 500
De Kawasaki Eliminator 500 is volledig nieuw voor 2024. Hij heeft dezelfde tweecilinder motor van 451cc als de Z500 SE, maar in dit geval hangt het in het frame van een cruiser. Dus een motor met een diepe, lage zit van slechts 735 mm, een klassiek getint uiterlijk en een wat hoger en breder stuur. En de kleurkeuze is simpel: twee versies maar allebei overwegend zwart. Prijs: vanaf 8.199 euro.
Elektrische Kawasaki Ninja e-1 / Z e-1
Kawasaki kiest voor vergroening en dat past wel bij de kenmerkende groene kleurstelling van dit merk. Recent introduceerde Kawasaki al de Z7 Hybride als eerste hybride-motorfiets ter wereld en nu zijn er ook de eerste elektrisch aangedreven motoren bij dit merk. Dat zijn de Ninja e 1 en Z e-1. Ze zijn echt bedoeld voor de stad. De elektromotor levert 5 kW en in boost tijdelijk 9 kW (12 pk). De topsnelheid is 99 km/uur. De prestaties zijn vergelijkbaar met die van een 125cc. Prijs: vanaf 8.439 euro. Kijk op www.kawasaki.nl voor meer informatie.
KTM 30 jaar Duke
Bij KTM staat 2024 in het teken van 30 jaar Duke-versies. Dus zijn de 1390 Super DUKE R, de recent uitgebrachte 990 DUKE en de 125 & 390 DUKE ‘feestelijk’ aangescherpt en bijgepunt. De toch al agressief vormgegeven en bruut sturende exemplaren zijn daardoor nog aantrekkelijkere naked bikes. Kijk voor meer informatie en prijzen op www.ktm.nl.
Moto Guzzi V100 Stelvio
Het blok van de vorig jaar gelanceerde Moto Guzzi V100 Mandello is nu gestoken in een lay-out en frame van een allroad. Tegelijk haalt Moto Guzzi de naam van zijn eerdere allroad van stal voor de nieuwkomer V100 Stelvio. Een compleet nieuwe motor dus, met een vloeitstofgekoelde V-twin van 1.042cc en een vermogen van 115 pk en 105 Nm aan koppel. De motor heeft cardanaandrijving. Het design oogt aantrekkelijk, waarbij elementen zijn doorgevoerd van de V 85 TT. Moto Guzzi heeft nog geen prijzen, die zullen later bij de marktintroductie volgen.
Suzuki GSX-S1000GX
Dit is de eerste crossover bij Suzuki. De GSX-S1000GX heeft de aandrijflijn van de GSX-S1000 maar dan met een veel meer op toeren en lange reizen gericht uiterlijk. De kuip en het windscherm zijn hoger dan bij de GSX-S1000GT. Het motorblok van 999cc levert 152 pk en een koppel van 106 Nm. Talrijke standaard elektronische systemen assisteren je. Het is een behoorlijk compleet uitgerust model voor een prijs vanaf 18.449 euro. Meer op www.suzuki.nl.
Suzuki GSX-8R
En een nieuwe variant met het in 2023 gepresenteerde parallel twin-motorblok van 776cc. Eerder zijn de GSX-8S, de V-STROM 800 en V-STROM 800DE hiermee op de markt gebracht. De 8R is een meer sportieve motor, die net als de andere 3 ook in een minder krachtige versie leverbaar is voor A2-rijbewijsbezitters. Zonder vermogensreductie levert het blok 83 pk en 78 Nm koppel. De Suzuki GSX-8R heeft diverse rij-assistentiesystemen, tractiecontrole en 3 rijmodi. Dus hij is lekker compleet voor een 800. Prijs: vanaf 10.999 euro.
Triumph Scrambler 400X en Speed 400
Triumph stapt in de wereld van de lichtere motorfietsen met de Scrambler 400X en Speed 400. De designtaal komt overeen met de zwaardere Scrambler en Speed modellen. Het uiterlijk is daarmee kortom retro. Beide nieuwkomers hebben een eencilinder motorblok van 398cc met 40 pk, plus dubbele bovenliggende nokkenassen! Tel je de inhoud drie keer bij elkaar op dan kom je bij een driecilinder van 1200cc, die je kent van de Tiger 1200. Aantrekkelijk is de prijs: vanaf 6.795 euro. Meer op www.triumpmotorcycles.nl.
Yamaha XSR900 GP
Nu we toch in de retrohoek zitten, de Yamaha XSR 900 GP doet je ongetwijfeld denken aan de tijd dat Yamaha in de beginjaren tachtig de 500cc wegrace klasse domineerde. Het 900 cc blok kennen we van de MT-09. De driecilinder levert 119 pk. De kuip en kleurstelling van de XSR900 GP stammen van racers uit de jaren tachtig en negentig, maar dan met de modernste elektronische hulpmiddelen en techniek erachter. Dat kleine vensters in de voorzijde van de kuip herbergen de led-verlichting. Knap gedaan! Je rijdt hem voor een prijs vanaf: 15.099 euro.