8-cilinder boxermotor uit China
Honda Gold Wing duidelijk als voorbeeld
Sinds kort is er in China een toerkolos op de markt met een 8-cilinder boxermotor van 2,0-liter. Voorlopig zijn er nog geen plannen om hem in Europa uit te brengen.
Het gaat om de Souo S 2000. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om te zien dat de Honda Gold Wing voor het design model heeft gestaan. En ook de S 2000 heeft een boxermotor, maar dan eentje met acht cilinders. Dat zijn er twee meer dan bij de Honda. De cilinderinhoud bedraagt 2,0-liter, 0,2-liter meer dan de 6-cilinder boxer van Honda.
Groot concern achter Souo S 2000
In alle opzichten is de Souo S 2000 imposant. Zo zeer zelfs dat je afvraagt of hier wel een markt voor is. Ga er maar van uit dat er echt wel marktonderzoek is gedaan, want achter het merk Souo gaat een grote autoproducent schuil. Dat is Great Wall Motor (GWM) met een jaarproductie van 1,2 miljoen auto’s. GWM heeft trouwens met BMW Group een joint venture-overeenkomst voor het ontwikkelen van de nieuwe Mini Aceman.
Chinese markt
GWM stopt geen geld in ontwikkeling van een gigantische motorfiets als daar geen vraag naar is. In China is die er, want Chinezen houden van groot. De lange versies van de BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-klasse verkopen in dat land al jaren beter dan de kortere modellen. Dus is te verwachten dat er kopers in de rij staan voor wellicht een van de grootste motorfietsen van dit moment.
Buitenaards
De cijfers van deze kolos zijn buitenaards. De Souo S 2000 weegt klaar voor gebruik 461 kilo en de bagger-versie 450 kilo. De 8-cilinder boxer levert 154 pk (113 kW) bij 6.500 t/min. Het koppel komt op 190 Nm bij 4.500 t/min. Volgens Souo draait de 8-cilinder bij 120 km/h slechts 2.100 t/min. Een wielbasis van 1.810 mm is eveneens flink.
Souo S 2000 met 8-traps automaat
De cilinderbanken hebben elk twee bovenliggende nokkenassen met variabele klepbediening. Souo heeft gekozen voor een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, een DCT, met acht versnellingen. Zoveel versnellingen voor een blok met zo’n romig koppel lijkt dan weer wat veel. Er is een achteruitversnelling en dat is geen overbodige luxe gezien het gewicht.
Actieve demping
Net als de Gold Wing biedt de Souo S 2000 cardanaandrijving. De ophanging van het voorwiel is een soort double wishbone-constructie, met twee triangelvormige beweegbare ophangpunten. Met de CDC (Constant Damping Control) heeft Souo een semi-actieve demping met automatische aanpassing van de veervoorspanning (beladingscompensatie).
Digitaal dashboard
Het dashboard is groot en volledig digitaal. Zonder contact is er een breed zwart scherm. Met het contact ingeschakeld krijg je een breedbeeld waarop alle mogelijk informatie en infotainment is te tonen. Heel opvallend zijn de verchroomde knoppenwinkels op het stuur. De speakers links en rechts in de kuip beloven een krachtig audiosysteem, waarmee Souo duidelijk ook op dit vlak de handschoen oppakt van uitdagers als de Honda Gold Wing en de Harley-Davidson FLH-topmodellen.
Plannen voor verkoop buiten China zijn er niet. Daar kost de Souo S 2000 omgerekend tegen de 30.000 euro.